jenni

Puhelinterroristien torjuntaa

”Meillä olisi mahtava tarjous vain sinulle….” , alkaa puhelu. Puhelinmyyjä siellä soittelee. Onhan hän esitellyt jo kuka on ja mistä soittaa, mutta olisiko markkinointikikka sanoa tuo nopeasti ja epäselvästi, jottei puhelua heti katkaistaisi. ” Olemme saaneet Suomeen nyt erän Norjalaisia huippu sähköhammasharjoja ja haluamme tarjota sinulle, Jenni, mahdollisuuden saada tämän superhypermahtavan sähköhammasharjan ilmaiseksi koekäyttöön….” Siinä vaiheessa mietin jo kuumeisesti miten lopettaisin puhelun. Löisinkö luurin korvaan vai kuuntelisinko hiljaa koko myyntipuheen ja sanoisin ”Ei kiitos”. ”Ilmaiseksi koekäyttöön” kiinnostaa sen verran, että pakko kuunnella mikä oikeaksi hinnaksi lopulta paljastuu. ”Nyt sinulla on mahdollisuus saada tämä Norjalaisten huippuhammaslääkäreiden suunnittelema sähköhammasharja omaksesi vain postituskulujen hinnalla….” –No niin ilmainen ei ole ilmainen! Päätän hieman hauskuuttaa itseäni. Olenhan ansainnut hieman hupia siitä vaivasta, että olen vastannut puheluun ja joutunut keskeyttämään askareeni. Sanon asiallisesti, että en harjaa hampaitani. Myyjä innostuu; kyllähän jokainen haluaa huolehtia suunterveydestä. –Minulla on tekohampaat, jatkan. Pieni hiljainen hetki ja myyjä toivottaa hyvää päivänjatkoa. Pisteet minulle.

Puhelimessa voi myydä nykyään mitä tahansa ja kuulua ihmeellisimpiin ”kerhoihin”. Naisten Hipster-alushousuja kaupanneelta nuorelta mieheltä meinasi pettää pokka, kun ilmoitin että käytän stringejä, enkä halua koekäyttöön Hipstereitä, enkä kuulua alushousukerhoon. Jääköön arvoitukseksi millaiset pikkuhousut jalassani on.

Puhelinliittymä-myyjät ahdistelevat aika-ajoin. Heistä pääsee eroon helposti sanomalla, että on ”naimisissa” seuraavat kaksi vuotta kytkypaketin takia. Valitettavasti kahden vuoden päästä puhelimessani on ruuhkaa liittymäkosijoista, kun tietoni on tallennettu.

Erittäin ärsyttävänä asiana olen kokenut, kun puhelinmyyjä soittaa jostain kuppilasta taustamölystä päätellen. Joutuu kuuntelemaan, että onko tämä joku känninen pilapuhelu vai haluaako soittaja oikeasti kaupata jotain.

Olisi huomattavasti helpompaa vain lyödä luuri korvaa, mutta siitä jää pahamieli. Paljon mukavampaa on kieltäytyä kaupasta kierrellen ja mahdollisesti päätyä puhelinmyyjien kahvipöytä keskusteluun. Jos puhelinmyyntikiellon laittaisin, niin en pääsisi harrastamaan piristävää puhelinterroristien torjuntaa.  

 

Puhelinmyyjät saa soitella! :D

 

Jenni

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän jarmoleinio kuva
Jarmo Leiniö

Hei Jenni,Olen itse joutunut entisessä elämässäni miettimään puhelinmyyjän asemaa läheltä, työni puolesta. Ei kukaan puhelinmyyjä ilokseen kiusaa asiakkaita vaan tehdäkseen työtä ja ansaitakseen vähän rahaa. Miksi minä tekisin tästä muutenkin jo vaikeasta työstä vielä vaikeamman ja inhottavamman, suorastaan helvetin.

Olen valinnut asiallisen suhtautumisen soittajiin kanssaihmisinä ja käyttäydyn sen mukaisesti. Jos asia tai tarjous ei minua kiinnosta, niin kuin tavallista on, sanon sen suoraan, asiallisesti, ilman mitään kiukuttelua tai kiusantekoa ja lopetan puhelun lyhyeen. Kokeile, ei se niin vaikeata ole.

Käyttäjän HannesV kuva
Hannu Valjakka

Paras kaikista...voimakkaalla savolaisaksentilla puhuva,arviolta itseäni
noin nelisenkymmentä vuotta nuorempi urospuolinen ääni..." hyvvee päevee
se onnii NN iisalamelta,mitteepä siulle kuuluu,miten se päevä on mennynnä,
onks kaikki hyvin,siulla ku näyttäs olevan toi Soneran liiittymä..."
Noh,siinä paloi meikäläiseltä pinna silläkertaa.Ensin sanoin hiukan pahasti ja sen jälkeen hyvästi.Pakko myöntää,että sen jälkeen omatuntokin
soimasi hieman,en siis ole ihan läpipaatunut,mutta kumminkin.
Kyllähän toki tässäkin ymmärretään,että se onneton,siellä toisessa päässä luuria tekee työtään.kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole.Eikä työ vaadi
sen kummempaa osaamista,kun että leuat liikkuu.Kun nuorilla ihmisillä,joita nämä myyjät useimmiten ovat ei ole käsitystä asiakkaan
oikeasta lähestymisestä,eikä niille ole sitä mitenkään työnantajan puolelta opetettu,niin jo se pelkästään saa pinnoja palamaan sen lisäksi,että se puhelinmyynti on kaikenkaikkiaan ärsyttävää tai se,että minun tietojani on kaiveltu niinkin paljon,että tiedetään kenen liittymä
minulla on.mitä se kenellekkään kuuluu vaikka sen tiedon helposti saakin.
Inttäminen saa pinnan myös kiristymään,ainakin sen jälkeen kun on selkeästi sanonut ettei asia kiinnosta...muta kun se on niin paljon halvempi...olen silloin kysynyt millä perusteilla myyjä on tullut siihen tulokseen,ettei minulla ole varaa nykyiseen liittymääni:D
siinä vaiheessa jo sentään selkeästi hyytynyt ääni toivottaa oikein hyvää päivän jatkoa.
Onhan se nyt niin,että puhelinmyynti pitää lailla kieltää.Siinä sitä säästyis kaikenlaiselta harmilta niin myyjät kuin asiakkaatkin.

Petri Haapa

Mulla on tutuille numeroille erilainen soittoääni kuin tuntemattomille. Voihan olla niinkin, että joskus tuntemattomalla voi olla jotain oikeaa asiaakin. Ajattelin näin ja vastasin kerran tuntemattoman numeron soittoon ja varmaan sama nuori ukkeli soitti minulle. Välittömästi rupesi ärsyttämään, miksei ne edes voi puhua yleiskieltä.

Heikki Ojala

http://www.uusisuomi.fi/raha/122176-kova-vaite-lak...

"Hallitus on ajanut läpi lakia, joka kieltäisi puhelinliittymien myymisen pelkästään puhelimitse. Esityksen perusteena on se, että puhelinliittymä on liian monimutkainen sopimus esiteltäväksi pelkästään puhelimitse."

Niinpä. Kuka tekisi mitä-lie-ikuinen-lypsettävä-sopimusta puhelinmyyjän kanssa jolle ei ole saatu edes tietoa mikä liittymä soitettavalla on.

Käyttäjän jenni kuva
Jenni Lavikka

Jarmo, asialliset puhelinmyyjät saavat asiallisen kieltäytymisen. Valitettavasti usein soittaja on "minä myyn sinulle vaikka väkisin"- tai "puhun sinut pyörryksiin"-tyyppiä. Ilkeä en ole, tuskin kyseiset puhelinmyyjät ovat puhelun jälkeen purskahtaneet itkuun. ;)

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

Tuttuahan tuo kaikki on, Jenni hyvä. Mutta esim. salattuihin puheluihin en koske tikullakaan, ts en vastaa.
Asiallisuus on silti aina mukana kun lyhyen perustellusti lopetan esittelyn. Jos ja kun esittely alkaa, sen saa keskeytettyä sanalla 'hetkinen', toistamalla sitä painokkaasti pälätyksen päälle niin monta kertaa, että saa oman ostamis-haluttomuutensa ilmoitettua.

Lyhyestä virsi kaunis. Yleensä tällä tavalla jopa saa hyvät päivänjatko toivotukset 'palkakseen'. ;-)

Rauni Viren

"Mutta esim. salattuihin puheluihin en koske tikullakaan, ts en vastaa."

Pakko itse vastata, koska erinäiset odotetut yrityspuhelut ja viranomaispuhelut terveydenhoitajista lastensuojeluun tulevat aina salatuista numeroista.

Lailla olisi ehkä syytä määrätä, että viranomaiset eivät saa käyttää kokonaan salattua numeroa, eli numeron on vähintään johdettava sellaiseen keskukseen, josta asian tai nimen sanomalla pääsee soittajan kanssa puheisiin. Tästä pitäisi poiketa vain erittäin painavasta syystä.

Yrityksien osalta pitäisi ymmärtää, että pankin palveluneuvojan soitto asiakkaalle siten, että asiakas on vaipanvaihtotöissä ja paluunumero osoittaa jättimäiseen puhelinvaihteeseen, ei ole asiakaspalvelua, se on v*****lua.

Muuten olen samaa mieltä, sanotaan "odota! hetkinen!" ja kun puhe taukoaa, ilmoitetaan mielipide. Jos puhe ei millään katkea, puhelun voi katkaista. Ei ole pakko odottaa minuuttien myyntipuhetta loppuun.

Tämä säästää myös myyjän aikaa. Muuten olen sitä mieltä, että puhelinmyynti on puhelinmyyjien hyväksikäyttöä silloin, kun se ei ole tyhmien asiakkaiden kalastelua ja hyväksikäyttöä.

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

Aivan, totta puhut. Itse olen ollut jo muutaman vuoden eläkkeellä, yrittämiseni (TEM'n pkt-sektorin tuottavuuden yksityinen asiantuntija) ohessa, joten tuntemattomiin numeroihin en todellakaan vastaa. Tilitoimistoni vastaa viranomais-yhteyksistä. Olen ollut koko EU'n ajan paraatipaikalla katselemassa sivusta ao. hölmöilyä. Osittain offtopic.

Julkisen sektorin ict sekoilut ovat häpeätahra suomalaisen yrittäjän ja ihmisen arjessa. Ihmisiä pompotellaan ja häiritään viranomaisten oman kyvyttömyyden takia laittaa keskinäiset rajapintansa kuntoon. Tätä pimeän mökin valaistusta säkeillä kantaen on tehty iät ajat, ja aina vaan pehenee. Ja rahaa palaa .

Idioottimaisinta valtion tuottavuussekoilua ovat Brysselistä takaisin saatujen kehitysrahojen jakelut ELY-keskusten kautta. Ely-keskusten resusseja on leikattu surutta raskaimman jälkeen, vaikka heidän työmääränsä koko ajan kasvaa. Valtion maksatusjärjestelmä oli jokin aika sitten EU'n boikotissakin, eikä se lie miksikään parantunut vaan muuttunut yhä mystisemmäksi.

Väkeä ministeriöissä pitäisi vaihtaa raskaalla kädellä, miehitetään se vaikka intialaisilla experteillä, ja organisoidaan kehittäminen pois poliitikoilta ja ministereiltä niin kauas kuin pippuri kasvaa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Itse sanon puhelinmyyjälle heti keskustelun alussa, että voimme säästää meidän molempien aikaa, jos lopetamme kesakustelun heti!

Käyttäjän kiravuo kuva
Timo Kiravuo

Homma ratkeaa käytännössä sillä, että ilmoittautuu Robinson-rekisteriin http://www.asml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille/p... ja lisäksi antaa maistraattiin kiellon luovuttaa tietoja suoramarkkinointiin.

Tuo argumentti siitä, että puhelinmyyjät tekevät vain työtään ei pidä vettä. Olen ostanut ja maksanut puhelimen itseäni varten, en siksi, että joku voisi halutessaan herättää minut ja kysyä haluaisinko tilata lehtiä tai alusvaatteita.

kiravuo

Rauni Viren

"lisäksi antaa maistraattiin kiellon luovuttaa tietoja suoramarkkinointiin."

Tuon todella minäkin kehotan tekemään, koska pitkällä tähtäimellä se tuntuu toimivan hyvin.

Käyttäjän jarmoleinio kuva
Jarmo Leiniö

Tuo puhelinmarkkinoinnin kielto toimii valitettavasti viiveellä eivätkä kaikki toimijat noudata sitä lainkaan. Mutta saa sillä ainakin tarjontaa vähennettyä.

Ollaan puhelinmyynnin oikeutuksesta mitä mieltä tahansa, niin yksittäinen myyjä on siinä aika viaton osapuoli. Ja minkä sille mahtaa, että alalle ei välttämättä kouluteta lainkaan. Tosin on mukana vastuullisiakin toimijoita, joiden toiminnassa ei ole moitteen sijaa. En silti olisi niin varma, kuin sinä Jenni, etteikö sinun puhelusi jälkeen olisi kyyneliäkin vuodatettu. On se sen verran rankkaa puuhaa.

Johan Lom

Kun myyjä ilmoittaa saavani "ilmaisen" lehden "vain parin euron postimaksun hinnalla", niin totean, että se parikin euroa on liikaa siitä, että joudun kantamaan lisää paperia roskiin.

Yksi kommentoija ylempänä suositteli asiallista kommunikaatiota enkä itsekään luontaisesti ole sieltä pahimmasta päästä, mutta jokut myyjät ovat kyllä niin luupäitä, että he eivät sulje puhelinta ennen kuin heille sanoo "fuck you!" Tyly käyttäytyminen on lisäksi omiaan myötävaikuttamaan tällaisen markkinoinnin loppumiseen.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Omaa hauskaa, jätän joskus puhelimen kaiutin auki pöydälle, myyjätyrkky kyllä älyää lopettaa kun saa paperinsa luettua loppuun. Mielestäni puhelinrauha on verrattavissa kotirauhaan. Niitä pitäisi kunnioittaa, enkä todellakaan osta kalsareita tai sukkia luurin kautta, en kuunas oäivänä en.